Aliances i agrupacions d’empreses per evitar que tanquin

El president de la Cambra de Comerç de Girona, Jaume Fàbrega ha obert la roda de premsa reiterant la queixa cap al govern espanyol per la manera com gestiona la resposta a la crisi generada per la COVID-19. “Moltes empreses estan desorientades per una profusió de legislació urgent, complicadíssima i plena de lletra petita”.  “Reclamem liquiditat i no crèdits per pagar; a més, critiquem la improvisació que demostren emetent decrets a darrera hora que sumeixen les empreses en un desconcert molt gran” amb relació a les directrius per a la desescalada.

La prioritat serà mantenir el teixit que caracteritza el territori, on el 95% de les firmes tenen menys de deu treballadors. “Si abans el quid es trobava a l’UCI sanitàries ara es trasllada a l’UCI empresarials”, ha destacat el president de la Cambra de Girona, Jaume Fàbrega.

Per fomentar aliances les tres cambres reclamen a l’administració agilitzar burocràcia. I en paral·lel, també miren cap als mercats exteriors, perquè les exportacions són un altre dels puntals de l’economia gironina. El coronavirus ja ha refredat les vendes als països europeus (França, Alemanya i Itàlia) i ha fet néixer missions virtuals.

Eduard Bosch, El president de la Cambra de Comerç de Sant Feliu de Guíxols, ha anunciat els resultats de les enquestes, dins el marc de la campanya “Que cap empresa tanqui” feta durant la primera etapa de l’impacte del coronavirus a més d’un centenar d’empreses de la seva àrea que abarca els municipis de Cassà de la Selva, Llagostera, Vidreres, Tossa de Mar, Santa Cristina d’Aro, Sant Feliu de Guíxols i Castell Platja d’Aro. “Un 42% de les empreses amb qui vam contactar estaven tancades, un 21% tenien problemes d’activitat per manca de demanda i un 18% patien problemes de liquiditat”. A partir d’aquesta primera diagnosi, la campanya ‘Que cap empresa tanqui’ s’engegarà arreu de Catalunya fent enquestes a més d’un miler d’empreses. Té objectius comuns, com ara reclamar que el desconfinament no s’allargui, rebaixes de l’IVA per a determinats sectors (perruqueries, turisme, restaurants, cultura, esport…) o increments dels ajuts per a autònoms. Però també en té d’específics per a cada territori. I aquí és on entren les respectives cambres de comerç.

Per això, des del territori, les 3 Cambres Gironines, la de Girona, Palamós i Sant Feliu de Guíxols seran la veu de la campanya ‘Que cap empresa tanqui’, que impulsen a l’uníson les tretze cambres de comerç catalanes. L’objectiu és detectar aquelles empreses i sectors que necessitin “suport urgent” i assessorar-les per evitar que la sotragada econòmica del coronavirus les faci desaparèixer.

“Hem d’assegurar la supervivència del teixit industrial i econòmic gironí”, indica Fàbrega. Abans d’impulsar la campanya, les cambres catalanes ja han fet un treball previ sobre els possibles impactes de la COVID-19.

Les tres cambres de comerç gironines subratllen que, un cop els ingressos per coronavirus comencen a remetre, “ara és important salvar les empreses”. “Fins ara el quid es trobava amb les UCI sanitàries, que gràcies a Déu ja no estan tan saturades; però ara la situació es trasllada a les UCI empresarials”, ha subratllat Fàbrega, en referència a la “necessitat” d’evitar que el teixit empresarial gironí desaparegui.

El president de la cambra de Palamós, Pol Fages, ha destacat: “No ens ha d’estranyar que dos comerços decideixin compartir un sol local per reduir despeses”. Això, però, també requerirà una nova llicència d’activitat. I per aquest motiu, les cambres també reclamen a les administracions que siguin àgils i alleugin burocràcia. “Tenim clar que passarem temps difícils, però volem estar al costat de les empreses i posar llum a allò que ens vindrà”.

Les exportacions a Europa es refreden

En paral·lel a aquesta campanya, que a Girona se centrarà en pimes i microempreses, les tres cambres de comerç també miren cap als mercats exteriors, perquè les exportacions són un altre dels puntals de l’economia gironina. I aquí, com ha precisat Fàbrega, si bé les exportacions a mercats emergents i tercers països –que representen un 30% del total- no s’han refredat, sí que les vendes a Europa han experimentat una frenada.

“Parlem sobretot de països com França, Alemanya o Itàlia”, ha concretat el president de la Cambra de Comerç de Girona. I aquest descens d’exportacions, de retruc, també ha comportat que hi hagi indústries que s’hagin vist obligades a presentar ERTO “perquè aquests mercats ja no ens compren”.

A més, el coronavirus també ha canviat la manera de treballar amb els mercats exteriors. I ha fet néixer missions empresarials virtuals. Per exemple, als Estats Units o a la Gran Bretanya. “La indústria ha vist com patia davallada de comandes i ha canviat la manera de vendre; a partir d’ara es viatjarà menys, es treballarà de manera més virtual i això també pot suposar ajustos de plantilles”, ha concretat el president de la Cambra de Comerç de Sant Feliu de Guíxols.

Leave a comment